X
تبلیغات
گروه آموزشی زبان انگلیسی دوره ي راهنمایی - نقد و بررسی

نشست دبیران زبان انگلیسی شهرستان دیّر

دوره های راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی

روز: دوشنبه ۱۵/۹/۸۹

ساعت: ۱۵:۰۰

مکان: مدرسه راهنمایی نمونه دولتی شهدا

نشانی: روبروی شورای اسلامی شهر دیّر

اهداف:

  • آشنایی با روش ها و برنامه های تدریس دبیران زبان انگلیسی
  • یافتن راهکار بهبود و تقویت آموزش زبان در شهرستان دیّر
  • یافتن راهکار بهبود و پیشرفت دانش آموزان در درس زبان انگلیسی
  • نقد و بررسی روش ها و بازاندیشی

برنامه ها:

  • نگاهی به آموزش زبان در مدارس دیّر
  • بررسی علل و عوامل مشکلات دانش آموزان در درس زبان انگلیسی
  • آموزش آنلاین زبان انگلیسی در مدارس
  • کارگاه آموزشی آنلاین ویژه دبیران زبان انگلیسی
نوشته شده در یکشنبه چهاردهم آذر 1389ساعت 16:11 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |

خوشحال و خرسندیم از توجه آموزش به نقد گروه آموزشی زبان و همچنین خرسندیم از این که خواننده ای به این نقد و جوابیه ی آموزش توجه کرده است. دوست داریم این وب جایگاهی شود برای اندیشه های آموزشی و نقد اندیشه ها و روش ها. چرا که با نقد و بررسی روش ها است که می توان به آموزش و پرورش موفق دست یافت.

بنا به رسم و احترام به نظر خوانندگان، نوشته ی یکی از خوانندگان وبلاگ گروه آموزشی زبان دوره ی راهنمایی دیّر  که برای ما ارسال داشته است در این جا می آوریم:

حضور بی حضوری

پیش از این ها " جشنواره ای که در حیاط خلوت آموزش برگزار شد. " خوانده بودم و چون خود یکی از دبیران آموزش و پرورش بودم چندان شگفت زده نشدم که در حوزه ی آموزش چنین برنامه هایی این گونه جنبه ی اجرایی پیدا کند. بارها دیده بودم که آن ها که شور و شوقی برای آموزش دارند چگونه سرخورده می شوند و مجبورند که برنامه هایی را که براساس تجربه های آموزشی و مطالعات پیگیر به آن دست یافته اند به صورت فردی اجرا کنند و  جایی برای تبادل اطلاعات و تعامل های  فکری نمی یابند. از سوی دیگر در طی این سال ها کارهای آقای مومنی زاد را دنبال کرده بودم. کارهای او زمینه های بازاندیشی در باره ی مسائل آموزشی  را در من به وجود آورد و سعی کردم کارهای او را به حوزه ی آموزشی خود انتقال دهم و بهره ها بگیرم و نیک واقف بودم که چنین کارهایی در محیط آموزشی چندان خواهان ندارد و باید در خارج از عرصه های آموزشی در باره ی آن ها به داوری پرداخت.

 بقیه ادامه ی مطلب

 

ادامه مطلب

نوشته شده در جمعه پنجم شهریور 1389ساعت 14:39 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |
 

جشنواره ای که  در حیاط خلوت  آموزش برگزار شد.

یک توضیح ضروری:

جشنواره ی الگوی برتر تدریس زبان انگلیسی با رویکرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات، هفتم اردیبهشت در شهرستان دیّر برگزار شد. خبرش را از وبلاگ گروه آموزشی زبان انگلیسی  دوره ی راهنمایی استان بوشهر و همچنین همکارانم – سرگروه های زبان استان تلفنی – شنیده بودم . خوشحال بودم از این که دوباره شهرستان دیّر میزبان چنین برنامه های آموزشی است. قبل از آن نیز- 4 اسفند 88  -  گروه آموزشی زبان انگلیسی دوره ی راهنمایی شهرستان دیّر میزبان گروه های آموزشی زبان انگلیسی استان بوشهر در همایش " کاربردهای فن آوری اطلاعات  و ارتباطات در آموزش زبان انگلیسی  "  بود که گویا همین همایش باعث شد تا شهرستان دیّر  به عنوان میزبان  جشنواره ی الگوی تدریس  زبان انگلیسی انتخاب شود.

لطفا ادامه مطلب

ادامه مطلب

نوشته شده در چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت 1389ساعت 20:49 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |
 

یادآوری: در پی نقد و بررسی کتاب سوم، نظرات دانش آموزان مدرسه راهنمایی آزادگان کنگان را جویا شدیم، که در پایین می توانید بخوانید:

بچه های سوم مدرسه ازادگان کنگان
1.مطالب کتاب بیشتر تاکید روی نوشتن و گرامر دارد تا صحبت کردن
2.کتاب کار جداگانه باید همراه کتاب باشد
3.مکالمه ها غیر ملموس هستند
4.جملات کتاب به زندگی روزمره ربطی ندارند
5.حجم زیاد کتاب
6.شکلهای کتاب بسیار بد هستند
7.ریدینگها همراه با تصویر و جملات و سوالات بهتر باشند

با سپاس ویژه از آقای احمدی - مدیر وبلاگ kanganenglishgroup.blogfa.com        و سرگروه آموزشی زبان انگلیسی راهنمایی کنگان که این نظرات را برایمان ارسال کرده اند.

نوشته شده در یکشنبه بیست و نهم اردیبهشت 1387ساعت 22:58 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |
یادآوری: در ادامه ی نگاهی انتقادی به کتاب سوم راهنمایی  نظرات زیر توسط دانش آموزان سوم ۱ شاهد بوشهر برایمان ارسال شده است:( امیدواریم که دیگر دانش آموزان نیز برایمان از کتابشان بنویسند. )

نظرات دانش اموزان کلاس سوم 1 در مورد کتاب زبان سال سوم :
×حجم کتب زیاد است و اندازه ی کتاب باید اندازه ی بقیه ی کتاب ها باشد .
×تصاویر حالت بچگانه دارند .
سرگرمی در کتاب وجود ندارد.
×موضوعات تحقیقی و راهنما در ان وجود ندارد .
×نوار و سی دی کتاب ها وجود ندارد.
×جلد کتاب جذابیت ندارد .
×بعضی از تمرینات ان اشکال دارد .
×تمرینات و مکالمه ها کاربدی نیست .
×بعضی دروس 2 یا چند موضوع گرامری دارد و این مشکل دارد.
×مطالب اموزشی اگر مانند :ضرب المثل یا چیستان باشد بهتر است .

با سپاس از دانش آموزان سال سوم ۱ مدرسه ی راهنمایی شاهد بوشهر

نوشته شده در چهارشنبه یازدهم اردیبهشت 1387ساعت 1:8 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |
یادآوری: در ادامه ی نظر خواهی از دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی پیرامون کتاب زبان انگلیسی سوم این بار به سراغ دانش آموزان مدرسه ی دخترانه حضرت خدیجه - آبدان رفتیم و نظر آن ها را خواستیم:

  • تمرینات کلاس سوم باید طوری باشد که به زندگی روزمره ما ربط داشته باشد.
  • مطالب کتاب زبان سوم زیاد سنگین است.
  • کتاب سوم از نظر درک مطلب ضعیف است.
  • ای کاش می توانستیم کتاب زبان را هر درسش به یک قصه چه شیرین و چه تلخ تشبیه کرد.
  • کتاب خوبی است ولی اگر می شد به جای آن مطالب خواندنی مثل داستان کوتاه و یا ضرب المثل ایرانی بود بهتر بود.
  • تمرینات کتاب بسیار دشوار است.
  • کتاب زبان را همراه کتاب کار به ما بدهید.
  • کتاب خوبی است ولی خیلی شلوغ و درس های تکراری دارد.

منتظر دریافت نظرات و نوشته های شما دانش آموزان هستیم. برایمان از کتاب درسی اتان و هر آن چه را که دوست داشتید، بنویسید.

نوشته شده در چهارشنبه بیست و هشتم فروردین 1387ساعت 0:38 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |
مقدمه: در بازدید امروز  ( دوشنبه ۶ اسفند )  از کلاس سوم - مدرسه راهنمایی زینبیه دیّر ، نظر کلاس سومی ها را پیرامون کتاب درسی اشان ( زبان انگلیسی ) جویا شدم و آنها به برخی از مشکلات کتاب زبان و آموزش آن در مدارس اشاره کردند ، که در زیر برخی از آنها را می بینید.

  • قطع کتاب را مانند دیگر کتاب هایمان کنید. قواعد درس زیاد است. هنگام توزیع کتاب درسی ، نوار و یا CD در اختیار دانش آموزان قرار دهید.
  • جلد کتاب را چرا تغییر نمی دهید؟ تصاویر کتاب را افزایش دهید تا باعث شادی و نشاط دانش آموزان شود.
  • از شیوه های جدید برای یادگیری دانش آموزان استفاده شود ، مانند: داستان ، بازی و...
  • قواعد درس کمتر و راحت تر شود، سخت ترین قسمت انگلیسی قواعد آن است و به خاطر همین هم است که ما بیشتر دانش آموزان از درس انگلیسی فرار می کنیم. به جای آن مکالمه های کتاب را بیشتر کنید.
  • عکس های کتاب ابتدایی است و باید از عکس های بهتر و جالب تر و جذاب تر استفاده شود. از سرگرمی، مانند لبخند و چیستان استفاده شود.
  • قواعد کتاب را کمتر کنید و متن ها را واضع تر بنویسید.
  • در مورد شغل ها و میوه ها و ... در کتاب بیشتر استفاده شود.
  • چرا برای متن ها تصویر نمی کشند تا ما مفهوم آن ها را بهتر بفهمیم؟
  • برای مکالمه ها تصویر بکشید. این کتاب مشکل است لطفا اگر می توانید آن را آسان تر کنید تا ما بتوانیم مانند درس های دیگر آن را بخوانیم.
  • حجم کتاب را کمتر کنید.
  • از شیوه های جدیدتر برای آموزش استفاده شود.

منتظر دریافت نظرات و نوشته های شما دانش آموزان هستیم. برایمان از کتاب درسی اتان و هر آن چه را که دوست داشتید، بنویسید.

نوشته شده در دوشنبه ششم اسفند 1386ساعت 23:20 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |

 

نگاهی انتقادی به کتاب زبان انگلیسی سوم راهنمایی

نوشته ی بتول رسولی زاده

( دبیر زبان انگلیسی عفاف دیّر )

توضیح ضروری: در نشست گروه آموزشی زبان انگلیسی دوره ی راهنمایی شهرستان دیّر (دوشنبه ۸ بهمن ۸۶ ) که  به نقد و بررسی کتاب سوم راهنمایی اختصاص داشت، از دبیران خواسته شد تا نظرات و نقد های خود را برای انتشار در وبلاگ " گروه آموزشی دبیران زبان راهنمایی دیّر " ارسال دارند. نوشته ی زیر در پی این درخواست دریافت شده است:

کتاب سوم، با این که ادامه ی کتاب های اول و دوم است اما با آنها چندان ناهماهنگ است که دانش آموزان را به حیرت فرو می برد.  نگاه کنید  به    بخش ساختار های   ( patterns ) هر درس؛ ۱. ساختار ها ی برخی از درس ها دو بخشی ، گوناگون و چنان طولانی که از حوصله ی هر زبان آموزی خارج است. ۲. جمله های مورد استفاده در ساختارها، بدون هیچ گونه کارکرد نوشتاری و یا گفتاری نوشته شده اند و تصنعی به نظر می آیند.

بخش های مکالمه ( dialogue ) و متن ( Reading ) کتاب نیز علاوه بر مشکلات بخش ساختارها، نامفهوم، درهم ، بدون جذابیت برای دانش آموزان و در بخش هایی ناهماهنگ با درس ها است. به عنوان مثال نگاه کنید به متن درس ۳ - صفحه ی ۲۸ : آقای صالحی و خانواده اش دارند خود را برای رفتن به باغ وحش آماده می کنند. بلافاصله از انواع حیوانات و تعداد آنها و نوع تغذیه ی آنها و پس از آن به یکباره گفتگویی شروع می شود. اما این که آنها کی هستند و از کجا آمده اند برای دانش آموزان مشخص نیست.

راهکارها: 

۱. از مکالمه های کوتاه، طبیعی و جذاب و نزدیک به زبان گفتار استفاده شود.

۲. بهتر است در بخش برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی همراه کتاب ، کتاب کار و نوار های درسی تهیه شود.( برای تهیه نوار از نوجوانان استفاده شود. )

۳. برای آموزش ساختارها ، از تعداد جمله های کمتر و تصاویرجذاب استفاده شود.

۴. برای نوشتن متن ها از نویسندگان کودک و نوجوان کمک گرفته شود. و یا از داستان های کوتاه و ساده کلاسیک استفاده شود.  

نوشته شده در شنبه بیست و هفتم بهمن 1386ساعت 21:28 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |

نگاهی به متن های کتاب زبان انگلیسی سوم راهنمایی

نوشته ی مرضیه انبارکی مطلق

( دبیر زبان انگلیسی مدرسه حدیث - دیّر )

یک توضیح ضروری: در نشست گروه آموزشی زبان انگلیسی دوره ی راهنمایی شهرستان دیّر (دوشنبه ۸ بهمن ۸۶ ) که  به نقد و بررسی کتاب سوم راهنمایی اختصاص داشت، از دبیران خواسته شد تا نظرات و نقد های خود را برای انتشار در وبلاگ " گروه آموزشی دبیران زبان راهنمایی دیّر " ارسال دارند. نوشته ی زیر در پی این درخواست دریافت شده است:

الف- متن درس های ۳ تا ۷ ، ابتدا در مورد موضوعی صحبت می کند، سپس آن موضوع را ناتمام می گذارد و به موضوع دیگری می پردازد.و هم چنین متن ها بدون تصویر و خسته کننده می باشد.

۱. درس ۳، قسمت اول در مورد خانواده صالحی است ، پس از آن در باره ی باغ وحش نوضیح می دهد و بلافاصله دو نفر گفتگو می کنند که مشخص نیست این دو نفر کیستند. و تصویری که از باغ وحش کشیده هیچ ربطی به متن ندارد.

۲. متن درس ۴، مشخص نشده است که شخصیت های داستان ، دیروز ،چگونه به مدرسه رفته اند.

۳. متن درس ۵: دو متن مختلف در این بخش گنجانیده شده است .

۴. متن درس ۶: مشخص نشده که آیا آقای طاهری گوشت خرید یا نه، اما در بخش پرسش های متن این سوال از دانش آموزان پرسیده شده است:Did Mr Irani buy any meat

۵. متن درس ۷: مشخص نشده که شخصیت های داستان چگونه و کی به ورزشگاه رفته اند؟ و آیا اصلا به ورزشگاه رفته اند یا نه

ب- در متن درس های ۵، ۶ و ۸ از ساختار دستوری همان درس ها هیچ گونه استفاده ای نشده است .

 

نوشته شده در شنبه بیستم بهمن 1386ساعت 22:26 توسط سرگروه آموزشی زبان ديّر |